Dacă nu demult erau niște produse pe care oamenii, jenați, le comandau pe Internet, fiind prezentate doar în ultimele pagini ale revistelor pentru adulți, jucăriile sexuale sunt astăzi comercializate ca o modalitate distractivă pentru cupluri de a-și îmbunătăți relația. Și în acest proces, vânzările la nivel global ale acestor obiecte au crescut exponențial la miliarde de dolari.
1. Nu doar femeile folosesc jucării sexuale
Nu doar femeile cumpără și folosesc jucării sexuale, potrivit lui Joshua, analist la firma de cercetare a pieței Technavio, cu sediul în Bangalore, India.
„În SUA, de exemplu, aproximativ 50% din toți bărbații au folosit la un moment dat o jucărie sexuală”, spune Joshua. Totuși, acesta admite că atunci când vine vorba de femei, cifra este mai mare: „Aproximativ 60% până la 65% la sută dintre femei au apelat la jucării sexuale”.
2. Europenii sunt mai mari cumpărători decât americanii
Statisticile Technavio arată că Europa învinge America în ceea ce privește puterea de cumpărare. „Unele sondaje arată că până la 70% dintre bărbaț și femei din Italia, de exemplu, au folosit la un moment dat o jucărie sexuală”, spune Joshua.
3. Vânzările globale ajung la miliarde de lire sterline
Doar în 2017 piața globală a jucăriilor sexuale s-a ridicat la 18 miliarde de lire sterline. Această cifra reprezintă, de exemplu, de aproximativ zece ori dimensiunea pieței periuțelor de dinți electrice și puțin mai mult decât a cheltuit lumea pentru cuptoarele cu microunde în același an.
4. Emanciparea femeii joacă un rol important în această creștere
Erica Braverman, al cărui tată a fost, în 1976, co-fondator al companiei de jucării sexuale „Doc Johnson”, spune că „imaginile și percepția jucăriilor sexuale s-au schimbat complet”. Și o mare parte din acest lucru are de-a face cu femeile – atât în ceea ce privește cumpărăturile, cât și vânzările.
Cele mai citite articole
O scenă celebră din serialul „Sex in the City” din anii nouăzeci le prezintă pe cele patru personaje principale stând și discutând despre un vibrator. Acest serial, crede Erica, a fost un „moment uriaș” pentru industria jucăriilor sexuale. „Feminismul a avut un mare impact asupra pieței jucăriilor sexuale. Cred că emanciparea femeilor a fost un motiv important pentru care această industrie a evoluat atât de mult în ultimii ani”, a mai declarat Erica Braverman pentru BBC.
5. Vânzările online au fost un alt factor uriaș de creștere a vânzărilor jucăriilor sexuale
Retailerul de comerț electronic cu jucării sexuale Lovehoney a încasat peste 100.000 de lire sterline când s-a lansat în 2003 – și de atunci vânzările au crescut cu aproximativ 35% în fiecare an. În 16 ani vânzările acestei firme au crescut de 130 de ori.
Co-fondatorul Richard Longhurst explică de ce posibilitatea de a cumpăra online a revoluționat piața: „Jucăriile sexuale reprezintă un produs care se pretează a fi vândut online, din cauza discreției… Primești acasă o cutie maro obișnuită și eviți jena să intri într-un sex-shop, unde trebuie să vorbești cu vânzătorul. De asemenea, nu există niciun risc de a te întâlni cu vreun cunoscut sau, mai rău, cu o rudă”.
Și în România, numărul sex-shop-urilor online a crescut, înregistrând vânzări tot mai mari, așa cum se întâmplă cu Loveisland.
6. Cuplurile reprezintă o proporție uriașă din clienții jucăriilor sexuale
Jucăriile sexuale au fost văzute, din punct de vedere istoric, ca ceva pe care îl foloseai dacă cumva „ai eșuat în dragoste și în viață”, mai spune Richard Longhurst pentru BBC.
„În prezent, oamenii care folosesc jucării sexuale sunt în general cupluri, iar cei care folosesc jucării sexuale își evaluează viața sexuală ca fiind mai bună decât oamenii care nu le folosesc”, a mai adăugat acesta.
Co-fondatorul companiei de jucării sexuale Lovehoney, Neal Slateford, este de aceeași părere: „Piața jucăriilor sexuale este într-adevăr dedicată în special cuplurilor. 70% dintre clienții Lovehoney se află într-o relație pe termen lung”