Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Legiuitorii Uniunii Europene au stabilit noi reglementări privind practicile de afaceri legate de transferul de date ale utilizatorilor serviciilor marilor companii din SUA care activează în țările membre ale UE. Este vorba despre giganții tehnologici Meta (Facebook), Google, Microsoft sau Alphabet care sunt considerate drept unele dintre companiile santinelă și care au obligația de a nu se folosi de poziția lor dominantă pe piață pentru a periclita în vreun fel avantajele utilizatorilor.

Companiile care își oferă serviciile la nivel internațional, așa cum este cazul platformelor de socializare, precum Instagram și Facebook sau a cazinourilor online, așa cum este Vulkan Vegas, permit accesul oamenilor din întreaga lume pe site-urile lor. Numai că, având o poziție dominantă pe piață, acestea își permit să ignore legile care au drept scop sporirea nivelului concurențial și facilitarea unor servicii mai avantajoase pentru utilizatori.

Acordul DMA și modul în care acesta va reglementa raportul dintre giganții tech din SUA și statele membre ale Uniunii Europene

Stabilirea unui cadru legislativ care să reglementeze situația transferului de date și a practicilor de afaceri ale giganților “santinelă” tech din SUA pe teritoriul statelor Uniunii Europene datează din 2020. Atunci a fost conceput actul DMA (Digital Markets Act) care are ca obiect reglementarea activităților privind transferul de date și accesul la platformele acestora și a competitorilor de piață, astfel încât să nu fie favorizate propriile servicii.

Documentul se referă la acele companii care au o cifră de afaceri ce depășește suma de 7.5 miliarde de Euro, au o valoare de minim 75 de miliarde de Euro și un portofoliu de utilizatori ce totalizează cel puțin 45 de milioane de conturi. DMA se referă la companii care activează în sfera:

  • Cloud Computing;
  • Servicii de partajare video;
  • Sisteme de operare;
  • Browsere web;
  • Asistență virtuală;
  • Publicitate online;
  • Motoare de căutare web;
  • Rețele de social media;
  • Intermediere online.

Conform actului DMA, giganții tech din SUA vor trebui să devină cooperanți cu companiile care activează pe aceeași piață (în fapt cu concurenții direcți), permițându-le acestora accesul la baza de date și la partajarea serviciilor acestora pe platformele lor. Mai mult decât atât, companiile cu o poziție dominantă nu își vor putea favoriza propriile servicii plasându-le în față ofertelor celorlalte companii.

De asemenea, acestea nu trebuie să le limiteze utilizatorilor dreptul de a șterge aplicațiile preinstalate și nici de a le elimina software-ul de pe dispozitivele acestora. Nerespectarea acestor obligații ar urma să fie pedepsite prin aplicarea unor amenzi care reprezintă 10% din cifra de afaceri, procent care se va dubla (20%) în cazul în care este vorba despre o recidivă.

Ce părerea au giganții tech despre DMA?

Cele mai citite articole

În timp ce Microsoft nu și-a exprimat până în acest moment poziția în ceea ce privește acordul DMA, Meta (Facebook) a anunțat că susține acest act și că este de acord să conlucreze cu autoritățile de la Bruxelles pentru a implementa prevederile acestui acord. În schimb, Apple și Google s-au declarat îngrijorate de modul în care acest acord ar urma să le afecteze nivelul de securitate și confidențialitate.

În discuțiile purtate cu reprezentații Comisiei Europene, aceste companii au menționat și eventualele limitări în ceea ce privește taxarea proprietății intelectuale în care acestea au investit sume considerabile. Desigur, niciuna dintre marile companii nu și-au exprimat niște poziții ferme de neacceptare a acestui acord, însă, acestea speră să obțină unele amendamente care să le păstreze intangibile anumite drepturi.

De partea cealaltă, Uniunea Europeană își dorește ca piața digitală să fie cât mai avantajoasă pentru utilizatori, scopul acestui document fiind stabilirea unei politici anti-trust care să permite diversitate de oferte pe această piață. Echitatea de pe această piață reprezintă o normalitate pentru statele Uniunii Europene, aceasta având efecte benefice pentru utilizatorii din Europa.

În lipsa unui organism care să se ocupe de aplicarea și respectarea regulilor impuse prin DMA, prevederile actului nu și-ar atinge scopul. De aceea, este necesară constituirea unui grup de experți care să aibă ca obiectiv monitorizarea practicilor de afaceri ale marilor companii. Între timp, acest grup a fost format (numărând în acest moment 80 de membri), însă se consideră că este necesară extinderea numărului de experți pe viitor (până în 2024 se vizează atingerea unui număr de 100 de experți).

Obiectul acestora este multiplu și constă în evaluarea riscurilor potențiale de pe piață, implementarea măsurilor prevăzute în acord, precum și asigurarea interoperabilității pe piață. Se dorește inclusiv crearea unui Centru European pentru Transparență Algoritmică prin intermediul căruia să fie atrași în acest proiect oameni de știință care să ajută la o cât mai bună monitorizare a practicilor de afaceri ale companiilor care operează pe piața digitală.

De ce este necesar actul DMA?

Ca urmare a verificărilor Comisiei Federale pentru Comerț din SUA (FTC) asupra marilor companii Big Tech din Statele Unite ale Americii a rezultat că acestea (Meta, Apple, Microsoft, Amazon sau Alphabet) au încălcat practicile de afaceri și au avut parte de avantaje financiare considerabile ca urmare a poziției dominante de pe piața locală.

De aceea, actul DMA se dorește a reprezenta un scut pentru micile companii din industria tech care le oferă utilizatorilor servicii și produse inovative, dar care se lovesc de zidul ridicat de giganții tehnologici din SUA.

Cele mai citite articole